Europ Assistance

FAQ

Ik zoek een antwoord over...

Reizen
 

Reizen

Reizen
 

Mobiliteit

Reizen
 

Dagelijks leven

 

Administratief

 

Vergelijking

 

Bijstandsgaranties

Reizen

Vergelijking

Ik ben reeds gedekt door mijn ziekenfonds. Waarom zou ik nog een reisbijstand onderschrijven?

Uw ziekenfonds (Mutas) komt in het buitenland alleen tussen bij dringende en onvoorziene medische zorgen. In sommige gevallen is de financiële tussenkomst beperkt tot een bepaald bedrag. Enkel wanneer de medische omstandigheden dit vereisen, dekt het de repatriëring van de onderschrijver. Het komt niet tussen voor verloren bagage, autopech of de repatriëring van uw voertuig. Het ziekenfonds komt ook niet tussen in alle landen.

Wat doet Europ Assistance?

Overeenkomstig de onderschreven bijstandsformule, neemt de reisbijstandsverzekering van Europ Assistance de repatriëring op zich van het slachtoffer en van zijn naasten of van zijn voertuig. Wij repatriëren u ook bij hospitalisatie of overlijden van een naaste in België of bij zware schade aan uw woning.

De bijstandsgarantie

Welke landen zijn uitgesloten van de reisbijstand?

Als u een jaarlijkse reisbijstandsverzekering hebt afgesloten bij Europ Assistance, bent u gedekt (medische bijstand) voor al uw reizen in de hele wereld (*).

In sommige zeer specifieke omstandigheden kan de toestand ter plaatse ons echter beletten om op doeltreffende en veilige wijze op te treden of om over de onmisbare logistieke middelen te beschikken om u te helpen. Dit is de reden waarom deze landen (tijdelijk) uitgesloten worden.

Het betreft landen en streken:

- in staat van(burger)oorlog

- waar de veiligheid wordt verstoord door oproer, volksopstanden, terrorisme;

- waar het vrije personen- of goederenvervoer beperkt of verhinderd wordt;

- getroffen door stakingen of andere onverwachte gebeurtenissen die de uitvoering van onze contractuele
tussenkomsten verhinderen.

Voor de beoordeling van de politieke situatie of van de veiligheid in de betrokken landen, volgt Europ Assistance de raad en de aanbevelingen op van het Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken.


Rekening houdend met bovenstaande beperkingen, zal Europ Assistance steeds alles in het werk stellen om u in het buitenland te helpen in het kader van de prestaties die door uw contract voorzien zijn en zullen wij een beroep doen op ons uitgebreid netwerk van buitenlandse correspondenten en dienstverleners, zelfs in moeilijke omstandigheden ter plaatse.

Gebeurtenissen die tijdelijk optreden in een stad of een land en die er de veiligheid in het gedrang brengen, verhinderen niet noodzakelijkerwijze alle vormen van tussenkomsten. Zo kunnen bijvoorbeeld opstanden die in sommige stadsdelen van een grote stad plaatsvinden niet altijd verhinderen dat toeristen met medische problemen door onze plaatselijke hulpverleners in dat land of zelfs in die stad worden verdergeholpen.

In geval van politieke onlusten of veiligheidsproblemen in het buitenland, gaan we steeds na hoe ons netwerk kan tussenkomen rekening houdend met de concrete situatie op het terrein en zullen wij de evolutie van de gebeurtenissen van dichtbij blijven volgen.

Toch raden wij onze aangeslotenen ten zeerste aan om het advies te volgen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en zich niet naar landen of regio's te begeven waarvoor een negatief reisadvies bestaat.
De middelen waarover wij beschikken om er bijstand te verlenen, kunnen er immers ten zeerste beperkt of zelfs onbestaand zijn.


Lees ook in dit verband de artikels "Veilig op reis" van onze blog.


(*) De gedekte landen en gebieden:

Albanië - Algerije - Andorra - Angola - Anguilla - Antigua en Barbuda - Argentinië - Armenië - Aruba - Australië - Azerbeidzjan - Azoren - Bahama's - Bahrein - Balearen - Bangladesh - Barbados - België - Belize - Benin - Bermuda's - Bhutan - Bolivia - Bonaire - Bosnië-Herzegovina - Botswana - Brazilië - Brunei - Bulgarije - Burkina Faso - Burundi - Cambodja - Canada - Canarische Eilanden - Caymaneilanden - Centraal-Afrikaanse Republiek - Ceuta - Chili - China - Colombia - Comoren - Congo (Brazzaville) - Congo (Kinshasa) - Cookeilanden - Costa Rica - Cuba - Curaçao - Cyprus - Denemarken - Djibouti - Dominica - Dominicaanse Republiek - Duitsland - Ecuador - Egypte - El Salvador - Equatoriaal-Guinea - Eritrea - Estland - Ethiopië - Faeroër - Falklandeilanden - Fiji - Filipijnen - Finland - Frankrijk - Franse Antillen - Frans-Guyana - Frans-Polynesië - Gabon - Gambia - Georgië - Ghana - Gibraltar - Grenada - Griekenland + eilanden - Groenland - Guadeloupe - Guam - Guatemala - Guinee - Guinee-Bissau - Guyana - Haïti - Honduras - Hong-Kong - Hongarije - Ierland - IJsland - India - Indonesië - Irak - Iran - Israël - Italië + eilanden - Ivoorkust - Jamaica - Japan - Jemen - Jordanië - Kaapverdië - Kameroen - Kazachstan - Kenya - Kirgizië - Koeweit - Kosovo - Kroatië - Laos - Letland - Lesotho - Libanon - Liberia - Libië - Liechtenstein - Litouwen - Luxemburg - Maagdeneilanden (Britse) - Maagdeneilanden (V.S.A) - Macau - Macedonië - Madagaskar - Madeira - Malawi - Maldiven - Maleisië - Mali - Malta - Marokko - Martinique - Mauritanië - Mauritius - Mayotte - Melilla - Mexico - Moldavië - Monaco - Mongolië - Montenegro - Montserrat - Mozambique - Myanmar - Namibië - Nederland - Nepal - Nicaragua - Nieuw-Caledonië - Nieuw-Zeeland - Niger - Nigeria - Noordelijke Marianen - Noord-Korea - Noorwegen - Norfolkeilanden - Oekraïne - Oezbekistan - Oman - Oostenrijk - Pakistan - Panama - Papoea-Nieuw-Guinea - Paraguay - Peru - Polen - Portugal - Puerto-Rico - Qatar - Réunion - Roemenië - Russische Federatie (Aziatisch gedeelte) - Russische Federatie (Europees gedeelte) - Rwanda - Saba - Saint Kitts en Nevis - Saint Lucia - Saint-Pierre en Miquelon - Saint-Vincent en de Grenadines - San Marino - Sao Tomé en Principe - Saudi-Arabië - Senegal - Servië - Seychellen - Sierra Leone - Singapore - Sint-Eustatius - Sint-Maarten - Slovakije - Slovenië - Spanje - Sri Lanka - Sudan - Suriname - Svalbard en Jan Mayen - Swaziland - Syrië - Tadzjikistan - Taiwan - Tanzania - Thailand - Togo - Trinidad en Tobago - Tsjaad - Tsjechische republiek - Tunesië - Turkije - Turkmenistan - Turkse- en Caicoseilanden - Uganda - Uruguay - Vaticaanstad - Venezuela - Verenigde Arabische Emiraten - Verenigde Staten van Amerika (V.S.A.) - Verenigd Koninkrijk - Vietnam - West-Samoa - Wit-Rusland - Zambia - Zimbabwe - Zuid-Afrika - Zuid-Korea - Zweden - Zwitserland.

Administratieve vragen

Hoe dien ik een schadeaangifte in, in het kader van mijn NoGo-contract?

U vindt de formulieren voor schadeaangifte in het klantenzone van de website, toegankelijk via de homepage van onze website.

Stuur ons samen met de ingevulde aangifte ook alle nodige bewijsstukken en facturen op.

Mobiliteit

De bijstandsgarantie

Komt de Drive Across-formule ook tussen voor een autopech in Spanje, in Italië of in Groot-Brittannië?

De bijstandsformule Drive Acrossslaat op elke immobilisatie van uw voertuig vanaf uw woonplaats, in België, en binnen de vastelandsgrenzen van volgende landen: Frankrijk, Duitsland, Groothertogdom Luxemburg en Nederland.

De Drive Across-formule komt niet tussen in andere landen.

Voor een bredere geografische dekking, kunt u een Jaarcontract of Jaarcontract Plus, Prestige of Tijdelijke bijstand met voertuig afsluiten.

Is het mogelijk om een Drive-bijstand te onderschrijven voor een tweede wagen in hetzelfde contract?

Het is mogelijk om meerdere voertuigen te dekken per Drive-contract. In dit geval zal het bedrag van de premie moeten betaald worden per verzekerde voertuig.
Administratieve vragen

Hoe vraag ik een technische tussenkomst (pechverhelping) aan ?

Indien u autopech hebt op de openbare weg : breng eerst uzelf in veiligheid

  • Zet de knipperlichten aan en probeer uw voertuig tot stilstand te brengen op een plek waar u het doorgaand verkeer zo weinig mogelijk hindert en waar u en uw passagiers zo veilig mogelijk het voertuig kunnen verlaten;
  • Trek een fluohesje aan vóór het verlaten van het voertuig en breng de passagiers zo snel mogelijk in veiligheid (indien op een snelweg: achter de vangrails). Laat hen ook een fluohesje aantrekken;
  • Plaats een gevarendriehoek om uw voertuig zichtbaar te maken voor het opkomend verkeer.

    Praatpalen staan gewoonlijk om de 2 km op de auto(snel)wegen. Ze brengen u rechtstreeks in verbinding met een hulpcentrale. In sommige landen zal onmiddellijk een wegenwachter naar u toegestuurd worden die als enige de interventies mag doen op de autosnelweg waar u zich bevindt. Hij zal u afslepen naar de volgende afrit, vanwaar u uw bijstandscentrale kunt bellen. In noodgeval kunt u de hulpdiensten of de politie bereiken via het Europees noodnummer 112, geldig in alle landen van ode Europese Unie. 

    Neem contact op met Europ Assistance 

    - Als u de mobiele app van Europ Assistance hebt gedownload, zal u onmiddellijk gelokaliseerd worden. U moet dan enkel nog aangeven wat het technisch probleem is en u zal live elke stap van uw aanvraag en de komst van de pechverhelper kunnen volgen. 
    - Als u de mobiele app van Europ Assistance niet hebt gedownload: lokaliseer u zo precies mogelijk (gemeente, nummer of naam van de weg, kilometerpaal, rijrichting, adres, straatnummer, ...) en neem contact op met Europ Assistance of vraag aan de hulpdiensten om Europ Assistance te verwittigen. 
  • Geef ons de volgende gegevens door: uw naam, contractnummer, een zo nauwkeurig mogelijke plaatsaanwijzing waar u zich bevindt en - indien mogelijk - uw GSM-nummer.
    Let wel: ga na of uw wagen gedekt is in uw bijstandscontract overeenkomstig de onderschreven bijstandsformule.

    Als uw wagen geïmmobiliseerd is in het land van uw woonplaats, zullen wij indien nodig en overeenkomstig de contractuele voorwaarden uw voertuig slepen naar de garage van uw keuze. Indien u in het buitenland bent, sturen wij u indien nodig door naar een lokale garage of concessiehouder.
  • Indien uw wagen moet gerepatrieerd worden, zullen wij overeenkomstig de contractuele voorwaarden en op basis van het rapport van de lokale garagehouder de wagen naar de garage van uw keuze repatriëren.
  • Geef uw sleutels aan de garagehouder en laat uw boorddocumenten in de wagen. Laat nooit waardevolle voorwerpen in uw wagen achter (camera, pc, juwelen, geld, ...). 

    Hoe krijgt u uw eventuele pechverhelpingskosten terugbetaald?

Stuur ons het origineel van uw facturen door bij uw terugkeer. Het saldo zal u worden terugbetaald in overeenstemming met de maximale bedragen voorzien in uw contract.

Dagelijks leven

De bijstandsgarantie

Komt House Assist tussen voor defecten te wijten aan verouderde of versleten installaties?

Kosten ten gevolge van een gebruikelijke slijtage of veroudering zijn uitgesloten. Voor de bepaling van de levensduur hanteren we volgende normen: verwarmingsketel: 15 jaar, elektrische uitrusting: 35 jaar, loodgieterswerk: 40 jaar.

Welke bijstand biedt het contract Comfortlife?

Bij een ziekte, ongeval of hospitalisatie zorgt een thuisbijstand voor u en/of uw naasten. Zo kunnen ze rustig hun leven leiden op een autonome manier in hun gebruikelijke omgeving.

In geval van ongeval of ziekte van uzelf of één van uw naasten waardoor ze in een veronderstelde situatie van afhankelijkheid gebracht worden, kunt u op Europ Assistance rekenen voor de volgende diensten:

  •  - We organiseren en nemen huishoudelijke en administratieve taken ten laste (huishouden, strijken, levering van warme maaltijden en boodschappen, ?).
  •  -  We wijzen een professionele en ervaren contactpersoon aan, de Care Manager, die persoonlijk voor u of uw naaste zal zorgen. Ook zal hij zich indien nodig thuis begeven. De Care Manager is elke werkdag beschikbaar van 9u00 tot 17u00. Buiten deze uren neemt onze dienst Gezondheidsbijstand het dossier over. Deze dienst is 24u/24u bereikbaar.
  •  -  Op advies van uw dokter organiseren we en komen we tussen in de transportkosten heen en terug naar het ziekenhuis, het medisch centrum of een gespecialiseerde dokter.
  •  -  Is uw ouder gehospitaliseerd en alleen? We kunnen het transport van één persoon organiseren om hem te bezoeken.
  •  -  Is het huisdier zonder bewaking tijdens de hospitalisatie van uw ouder (langer dan 2 dagen)? We organiseren en nemen het toezicht van het dier ten laste in een kennel of door een persoon die u gekozen heeft.
  •  -  We bieden ook een reeks gepersonaliseerde diensten (medicatie, kapper, kinesitherapeut, medische apparatuur, enz.)

Onze deelname in de kosten van bepaalde prestaties is beperkt tot één dossier per verzekerde periode, maar we kunnen ze nog altijd organiseren op aanvraag.

Voor wie is het Comfortlife-contract bestemd?

Het Comfortlife-contract richt zich uiteraard tot elk individu (in geval van ziekte, ongeval, hospitalisatie), maar sommige profielen kunnen zich meer aangesproken voelen:

- Alleenstaanden

- De persoon die instaat voor de praktische organisatie van haar/zijn huisgezin hoofdzakelijk.

Niemand kan die persoon thuis vervangen in de organisatie of de uitvoering van essentiële huishoudelijke taken.

Zij/hij u of wil geen beroep doen op familieleden of naasten in geval van een zieket of een ongeval.

- Een koppel dat wegens de ouderdom geen huishoudelijke taken meer kan vervullen indien één van de

twee partners het slachtoffer zou worden van een ongeval of van een tijdelijk gezondheidsprobleem.

-Uw ouders in bovenstaande situatie, zodat u niet het risico wil lopen hen alleen in België achter te laten tijdens uw verblijf in het buitenland.