Europ Assistance

FAQ

Ik zoek een antwoord over...

Reizen
 

Reizen

Reizen
 

Mobiliteit

Reizen
 

Dagelijks leven

 

Administratief

 

Vergelijking

 

Bijstandsgaranties

Reizen

Administratieve vragen

Hoe vraagt men een reisverzekeringsbewijs aan?

Indien u naar een land reist waarvoor een attest van reisverzekering noodzakelijk (of aanbevolen) is en u over een geldige reisbijstand van Europ Assistance beschikt, kunt u ons steeds een attest aanvragen.

Het reisverzekeringsbewijs kan aangevraagd worden bij onze administratieve diensten, bereikbaar elke werkdag van 8u30 tot 17u via telefoon op het nummer 02/541.91.91 of via admin@europ-assistance.be.

U kunt de verklaring ook online aanvragen via de website

Indien u een tijdelijk reisbijstandscontract hebt onderschreven, moet het land waarvoor u ons een attest vraagt door uw bijstandscontract gedekt zijn.

Tip:

Vraag ons uw attest tijdig aan vóór uw vertrek, of ? indien u een visum moet aanvragen ? voldoende tijdig vóór uw visumaanvraag bij het consulaat.

Wat is een reisverzekeringsbewijs?


Voor de reizen naar sommige bestemmingen, in het bijzonder Cuba en Rusland, dienen de reizigers een reisverzekeringsattest te kunnen voorleggen. Dit is een afzonderlijk opgemaakt document dat staaft dat u gedurende de reisperiode gedekt bent door een geldige medische reisverzekering.
Dit reisattest biedt aan de overheid van het bezochte land de garantie dat de reiziger een reisbijstandsverzekering heeft onderschreven die zijn medische kosten dekt.

De reisbijstandsmaatschappij die het attest uitschrijft, dient erkend te zijn door de overheid van het bezochte land. Dit is steeds het geval voor Europ Assistance.

Indien u naar een land reist waar een medisch reisverzekeringsbewijs verplicht is en u geen geldig attest kan voorleggen, zal u niet op het grondgebied van het betrokken land worden toegelaten. Reizigers zonder verzekeringsattest kunnen dan in sommige gevallen wel een plaatselijke reisverzekering afsluiten bij aankomst in het land, maar meestal zijn die bijstandscontracten zeer beperkt. Daarenboven verliest u aan de grens veel tijd omwille van de nodige formaliteiten en controles. Best is dus om reeds vóór het vertrek een degelijke reisbijstand op zak te hebben (samen met het bijbehorend verzekeringsbewijs) die u en de verzekerde medereizigers een volledige dekking biedt vanaf het ogenblik dat u thuis vertrekt tot uw terugkeer.

Voor de reizen naar Rusland zal u het attest van verzekering reeds moeten kunnen voorleggen bij de aanvraag van uw reisvisum bij het consulaat.

Wat moet men doen om een medische bijstand aan te vragen?

Met wie neemt u eerst contact op?

- In geval van nood (dringende medische hulp nodig): raadpleeg altijd eerst de plaatselijke hulp- of nooddiensten. (Binnen de Europese Unie is het internationaal noodnummer 112.)

- Bij medische problemen:raadpleeg altijd eerst een geneesheer ter plaatse of, indien dit niet mogelijk is, ga naar een ziekenhuis.

De te volgen stappen

  1. Overhandig uw Europese Ziekteverzekeringskaart aan de plaatselijke dokter of aan het ziekenhuis.
  2. Verwittig Europ Assistance zo snel mogelijk, en liefst binnen de 48u, en vermeld ons:
    - uw naam, contractnummer, geboortedatum, adres in België;
    - de exacte plaats en telefoonnummer (gsm) waar u zich bevindt;
    - eventueel de gegevens van uw huisarts en van de personen die verwittigd moeten worden;
    - bij ziekenhuisopname: de exacte gegevens van het ziekenhuis en van de arts die verantwoordelijk is voor uw dossier.

Indien ambulante zorgen nodig zijn, vraag altijd om een medisch rapport ter attentie van onze artsen.

In geval van dringende medische hulp zal onze arts contact opnemen met de behandelende geneesheer ter plaatse om te beslissen of een repatriëring of een overplaatsing naar een ander medisch centrum aangewezen is.

Aanvraag tot terugbetaling van medische kosten

  1. Leg eerst uw documenten voor aan uw ziekenfonds.
  2. Stuur ons nadien de originele afrekening van het ziekenfonds door, samen met een kopie van de facturen en uw rekeningnummer.

Contactgegevens

Europ Assistance Belgium N.V.
Triomflaan 172
B - 1160 Brussel

Tel: +32 (0) 2 533 75 75
Fax: +32 (0) 2 533 77 75
E-mail: help@europ-assistance.be
Website: www.europ-assistance.be

Mobiliteit

Administratieve vragen

Hoe vraag ik een technische tussenkomst (pechverhelping) aan ?

Indien u autopech hebt op de openbare weg : breng eerst uzelf in veiligheid

  • Zet de knipperlichten aan en probeer uw voertuig tot stilstand te brengen op een plek waar u het doorgaand verkeer zo weinig mogelijk hindert en waar u en uw passagiers zo veilig mogelijk het voertuig kunnen verlaten;
  • Trek een fluohesje aan vóór het verlaten van het voertuig en breng de passagiers zo snel mogelijk in veiligheid (indien op een snelweg: achter de vangrails). Laat hen ook een fluohesje aantrekken;
  • Plaats een gevarendriehoek om uw voertuig zichtbaar te maken voor het opkomend verkeer.

    Praatpalen staan gewoonlijk om de 2 km op de auto(snel)wegen. Ze brengen u rechtstreeks in verbinding met een hulpcentrale. In sommige landen zal onmiddellijk een wegenwachter naar u toegestuurd worden die als enige de interventies mag doen op de autosnelweg waar u zich bevindt. Hij zal u afslepen naar de volgende afrit, vanwaar u uw bijstandscentrale kunt bellen. In noodgeval kunt u de hulpdiensten of de politie bereiken via het Europees noodnummer 112, geldig in alle landen van ode Europese Unie. 

    Neem contact op met Europ Assistance 

    - Als u de mobiele app van Europ Assistance hebt gedownload, zal u onmiddellijk gelokaliseerd worden. U moet dan enkel nog aangeven wat het technisch probleem is en u zal live elke stap van uw aanvraag en de komst van de pechverhelper kunnen volgen. 
    - Als u de mobiele app van Europ Assistance niet hebt gedownload: lokaliseer u zo precies mogelijk (gemeente, nummer of naam van de weg, kilometerpaal, rijrichting, adres, straatnummer, ...) en neem contact op met Europ Assistance of vraag aan de hulpdiensten om Europ Assistance te verwittigen. 
  • Geef ons de volgende gegevens door: uw naam, contractnummer, een zo nauwkeurig mogelijke plaatsaanwijzing waar u zich bevindt en - indien mogelijk - uw GSM-nummer.
    Let wel: ga na of uw wagen gedekt is in uw bijstandscontract overeenkomstig de onderschreven bijstandsformule.

    Als uw wagen geïmmobiliseerd is in het land van uw woonplaats, zullen wij indien nodig en overeenkomstig de contractuele voorwaarden uw voertuig slepen naar de garage van uw keuze. Indien u in het buitenland bent, sturen wij u indien nodig door naar een lokale garage of concessiehouder.
  • Indien uw wagen moet gerepatrieerd worden, zullen wij overeenkomstig de contractuele voorwaarden en op basis van het rapport van de lokale garagehouder de wagen naar de garage van uw keuze repatriëren.
  • Geef uw sleutels aan de garagehouder en laat uw boorddocumenten in de wagen. Laat nooit waardevolle voorwerpen in uw wagen achter (camera, pc, juwelen, geld, ...). 

    Hoe krijgt u uw eventuele pechverhelpingskosten terugbetaald?

Stuur ons het origineel van uw facturen door bij uw terugkeer. Het saldo zal u worden terugbetaald in overeenstemming met de maximale bedragen voorzien in uw contract.

De bijstandsgarantie

Wat is de pechverhelping Drive?


- Pechverhelping-sleepdienst van het voertuig: Als uw voertuig geïmmobiliseerd is ten gevolge van een autopech, een diefstal of een ongeval, sturen wij een pechverhelper ter plaatse. Als hij uw voertuig niet kan herstellen, organiseren wij de sleping van uw voertuig naar een garage van het merk of een garage (onderworpen aan de btw) naar keuze.

- Terugkeer naar uw woonplaats / Mobiliteitsoplossing of verderzetting van de reis van de inzittenden: Indien u in België geïmmobiliseerd bent gedurende meer dan 2 uur, regelen wij uw terugkeer naar uw woonplaats.
Indien u gekozen hebt voor de Drive Belgium-formule, stellen wij een vervangwagen ter beschikking gedurende een duur vanmaximum 5 dagen tijdens de immobilisatieduur van uw voertuig.

Indien u de Drive Across-formule hebt gekozen en uw voertuig meer dan 2u in een buurland geïmmobiliseerd is, stellen wij u een mobiliteitsoplossing voor. Die oplossing kan overeenkomen met een vervangwagen die ter beschikking gesteld wordt gedurende een duur van maximum 10 dagen tijdens de immobilisatieduur van uw wagen

- Diefstal van het voertuig: Als uw voertuig gestolen wordt tijdens een verplaatsing en hij in een rijwaardige staat wordt teruggevonden, stellen wij een vervoerticket tot uw beschikking om uw voertuig te gaan ophalen. Indien uw voertuig in een niet-rijwaardige staat wordt teruggevonden (wegens een panne of een ongeval), slepen wij het naar de garage die u ons aangewezen hebt.

Zijn oldtimers uitgesloten in de Drive-bijstand?

Er is geen beperking wat de leeftijd, het merk of het model betreft van het voertuig dat verzekerd kan worden.

Dagelijks leven

De bijstandsgarantie

Welke bijstand biedt het contract Comfortlife?

Bij een ziekte, ongeval of hospitalisatie zorgt een thuisbijstand voor u en/of uw naasten. Zo kunnen ze rustig hun leven leiden op een autonome manier in hun gebruikelijke omgeving.

In geval van ongeval of ziekte van uzelf of één van uw naasten waardoor ze in een veronderstelde situatie van afhankelijkheid gebracht worden, kunt u op Europ Assistance rekenen voor de volgende diensten:

  •  - We organiseren en nemen huishoudelijke en administratieve taken ten laste (huishouden, strijken, levering van warme maaltijden en boodschappen, ?).
  •  -  We wijzen een professionele en ervaren contactpersoon aan, de Care Manager, die persoonlijk voor u of uw naaste zal zorgen. Ook zal hij zich indien nodig thuis begeven. De Care Manager is elke werkdag beschikbaar van 9u00 tot 17u00. Buiten deze uren neemt onze dienst Gezondheidsbijstand het dossier over. Deze dienst is 24u/24u bereikbaar.
  •  -  Op advies van uw dokter organiseren we en komen we tussen in de transportkosten heen en terug naar het ziekenhuis, het medisch centrum of een gespecialiseerde dokter.
  •  -  Is uw ouder gehospitaliseerd en alleen? We kunnen het transport van één persoon organiseren om hem te bezoeken.
  •  -  Is het huisdier zonder bewaking tijdens de hospitalisatie van uw ouder (langer dan 2 dagen)? We organiseren en nemen het toezicht van het dier ten laste in een kennel of door een persoon die u gekozen heeft.
  •  -  We bieden ook een reeks gepersonaliseerde diensten (medicatie, kapper, kinesitherapeut, medische apparatuur, enz.)

Onze deelname in de kosten van bepaalde prestaties is beperkt tot één dossier per verzekerde periode, maar we kunnen ze nog altijd organiseren op aanvraag.

Welke juridische informatie mag ik aan de experten van House Assist vragen?

Hebt u te kampen met een zwaar incident of schadegeval in uw woning of met de verhuizing of het betrekken van een nieuwe woning?
In dit geval kunnen wij u juridische basisinformatie verschaffen of raad geven aangaande de te volgen administratieve procedures.

Komt House Assist tussen voor defecten te wijten aan verouderde of versleten installaties?

Kosten ten gevolge van een gebruikelijke slijtage of veroudering zijn uitgesloten. Voor de bepaling van de levensduur hanteren we volgende normen: verwarmingsketel: 15 jaar, elektrische uitrusting: 35 jaar, loodgieterswerk: 40 jaar.