Europ Assistance

FAQ

Ik zoek een antwoord over...

Reizen
 

Reizen

Reizen
 

Mobiliteit

Reizen
 

Dagelijks leven

 

Administratief

 

Vergelijking

 

Bijstandsgaranties

Reizen

De bijstandsgarantie

Worden terroristische acties gedekt door mijn reisverzekering ?


Reizigers die het slachtoffer zouden zijn van een terroristische daad in het buitenland en die dringende medische hulp nodig hebben, zullen uiteraard altijd worden bijgestaan in het kader van hun reisverzekeringscontract.

Wij zullen in dat geval de evenementen ook op de voet blijven volgen en zullen onze klanten (en hun naasten) kunnen informeren aangaande de opvolging van hun dossier en de middelen die ter plaatse worden aangewend om hun repatriëring zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Waarom worden terroristische acties dan uitgesloten uit het reisverzekeringscontract?
In sommige omstandigheden laten de gevolgen van een terroristische daad of van terrorisme ons niet toe om rechtstreeks op het terrein tussen te komen (zone afgesloten na de aanslag, hulpdiensten reeds ter plaatse via noodplan van de overheid, beslissingen van de overheid, lockdown, …). Deze zeer specifieke omstandigheden dwingen Europ Assistance om dergelijk risico’s contractueel uit te sluiten, ook al zullen wij alles in het werk stellen om u bij te staan.
Hetzelfde geldt voor oproer, revoluties of oorlogssituaties.

Voertuigen die geïmmobiliseerd zijn ten gevolge van een terroristische daad zijn niet gedekt.

Welke landen zijn uitgesloten van de reisbijstand?

Als u een jaarlijkse reisbijstandsverzekering hebt afgesloten bij Europ Assistance, bent u gedekt (medische bijstand) voor al uw reizen in de hele wereld (*).

In sommige zeer specifieke omstandigheden kan de toestand ter plaatse ons echter beletten om op doeltreffende en veilige wijze op te treden of om over de onmisbare logistieke middelen te beschikken om u te helpen. Dit is de reden waarom deze landen (tijdelijk) uitgesloten worden.

Het betreft landen en streken:

- in staat van(burger)oorlog

- waar de veiligheid wordt verstoord door oproer, volksopstanden, terrorisme;

- waar het vrije personen- of goederenvervoer beperkt of verhinderd wordt;

- getroffen door stakingen of andere onverwachte gebeurtenissen die de uitvoering van onze contractuele
tussenkomsten verhinderen.

Voor de beoordeling van de politieke situatie of van de veiligheid in de betrokken landen, volgt Europ Assistance de raad en de aanbevelingen op van het Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken.


Rekening houdend met bovenstaande beperkingen, zal Europ Assistance steeds alles in het werk stellen om u in het buitenland te helpen in het kader van de prestaties die door uw contract voorzien zijn en zullen wij een beroep doen op ons uitgebreid netwerk van buitenlandse correspondenten en dienstverleners, zelfs in moeilijke omstandigheden ter plaatse.

Gebeurtenissen die tijdelijk optreden in een stad of een land en die er de veiligheid in het gedrang brengen, verhinderen niet noodzakelijkerwijze alle vormen van tussenkomsten. Zo kunnen bijvoorbeeld opstanden die in sommige stadsdelen van een grote stad plaatsvinden niet altijd verhinderen dat toeristen met medische problemen door onze plaatselijke hulpverleners in dat land of zelfs in die stad worden verdergeholpen.

In geval van politieke onlusten of veiligheidsproblemen in het buitenland, gaan we steeds na hoe ons netwerk kan tussenkomen rekening houdend met de concrete situatie op het terrein en zullen wij de evolutie van de gebeurtenissen van dichtbij blijven volgen.

Toch raden wij onze aangeslotenen ten zeerste aan om het advies te volgen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en zich niet naar landen of regio's te begeven waarvoor een negatief reisadvies bestaat.
De middelen waarover wij beschikken om er bijstand te verlenen, kunnen er immers ten zeerste beperkt of zelfs onbestaand zijn.


Lees ook in dit verband de artikels "Veilig op reis" van onze blog.


(*) De gedekte landen en gebieden:

Albanië - Algerije - Andorra - Angola - Anguilla - Antigua en Barbuda - Argentinië - Armenië - Aruba - Australië - Azerbeidzjan - Azoren - Bahama's - Bahrein - Balearen - Bangladesh - Barbados - België - Belize - Benin - Bermuda's - Bhutan - Bolivia - Bonaire - Bosnië-Herzegovina - Botswana - Brazilië - Brunei - Bulgarije - Burkina Faso - Burundi - Cambodja - Canada - Canarische Eilanden - Caymaneilanden - Centraal-Afrikaanse Republiek - Ceuta - Chili - China - Colombia - Comoren - Congo (Brazzaville) - Congo (Kinshasa) - Cookeilanden - Costa Rica - Cuba - Curaçao - Cyprus - Denemarken - Djibouti - Dominica - Dominicaanse Republiek - Duitsland - Ecuador - Egypte - El Salvador - Equatoriaal-Guinea - Eritrea - Estland - Ethiopië - Faeroër - Falklandeilanden - Fiji - Filipijnen - Finland - Frankrijk - Franse Antillen - Frans-Guyana - Frans-Polynesië - Gabon - Gambia - Georgië - Ghana - Gibraltar - Grenada - Griekenland + eilanden - Groenland - Guadeloupe - Guam - Guatemala - Guinee - Guinee-Bissau - Guyana - Haïti - Honduras - Hong-Kong - Hongarije - Ierland - IJsland - India - Indonesië - Irak - Iran - Israël - Italië + eilanden - Ivoorkust - Jamaica - Japan - Jemen - Jordanië - Kaapverdië - Kameroen - Kazachstan - Kenya - Kirgizië - Koeweit - Kosovo - Kroatië - Laos - Letland - Lesotho - Libanon - Liberia - Libië - Liechtenstein - Litouwen - Luxemburg - Maagdeneilanden (Britse) - Maagdeneilanden (V.S.A) - Macau - Macedonië - Madagaskar - Madeira - Malawi - Maldiven - Maleisië - Mali - Malta - Marokko - Martinique - Mauritanië - Mauritius - Mayotte - Melilla - Mexico - Moldavië - Monaco - Mongolië - Montenegro - Montserrat - Mozambique - Myanmar - Namibië - Nederland - Nepal - Nicaragua - Nieuw-Caledonië - Nieuw-Zeeland - Niger - Nigeria - Noordelijke Marianen - Noord-Korea - Noorwegen - Norfolkeilanden - Oekraïne - Oezbekistan - Oman - Oostenrijk - Pakistan - Panama - Papoea-Nieuw-Guinea - Paraguay - Peru - Polen - Portugal - Puerto-Rico - Qatar - Réunion - Roemenië - Russische Federatie (Aziatisch gedeelte) - Russische Federatie (Europees gedeelte) - Rwanda - Saba - Saint Kitts en Nevis - Saint Lucia - Saint-Pierre en Miquelon - Saint-Vincent en de Grenadines - San Marino - Sao Tomé en Principe - Saudi-Arabië - Senegal - Servië - Seychellen - Sierra Leone - Singapore - Sint-Eustatius - Sint-Maarten - Slovakije - Slovenië - Spanje - Sri Lanka - Sudan - Suriname - Svalbard en Jan Mayen - Swaziland - Syrië - Tadzjikistan - Taiwan - Tanzania - Thailand - Togo - Trinidad en Tobago - Tsjaad - Tsjechische republiek - Tunesië - Turkije - Turkmenistan - Turkse- en Caicoseilanden - Uganda - Uruguay - Vaticaanstad - Venezuela - Verenigde Arabische Emiraten - Verenigde Staten van Amerika (V.S.A.) - Verenigd Koninkrijk - Vietnam - West-Samoa - Wit-Rusland - Zambia - Zimbabwe - Zuid-Afrika - Zuid-Korea - Zweden - Zwitserland.

Zijn epidemieën, natuurrampen, oproer, revoluties of terroristische daden gedekt door het NoGo-reisannulatiecontract ?

In het algemeen dekt het NoGo-reisannulatiecontract gebeurtenissen waar de gedekte persoon (of aanverwanten) aan de basis van ligt (ziekte/sterfgeval/hospitalisatie, zwangerschap, onmogelijke inenting vanwege medische redenen, enz), die gelinkt zijn aan zijn privésfeer (echtscheiding, examen, schade aan de woning, annulatie vanwege reisgenoot, ...) of aan zijn beroepssfeer (mutatie, weigering van vakantiedagen, ...) en "in dezelfde gedachtengang" de gebeurtenissen die in de praktijk zijn vakantievertrek belemmeren (ongeval of autopech tijdens zijn verplaatsing naar de luchthaven, ...). Zie in dit verband voor meer details de vraag met de opsomming van de gedekte gebeurtenissen.

Gevallen van overmacht (natuurrampen, epidemieën/pandemieën, risico op aanslagen, onveiligheid of terrorisme) zijn uitgesloten.

Mobiliteit

Administratieve vragen

Hoe moet ik de nummerplaatwijziging melden van het verzekerde voertuig?

Als het verzekerde voertuig van nummerplaat verandert bvb. na aanvraag van nummerplaatwijziging voor het verzekerde voertuig bij DIV of naar aanleiding van de aankoop van een nieuw voertuig waarvoor u een andere nummerplaat aanvraagt), moet u dit zo snel mogelijk melden, via één van de volgende mogelijkheden :

- via de Klantenzone van onze website op het adres http://www.europ-assistance.be/nl/klantenzone

- via telefoon op het nummer 02/541.91.91 (van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 17u)

- per schrijven ter attentie van het Customer Contact Center van Europ Assistance, Triomflaan 172, 1160 Brussel

- per e-mail naar admin@europ-assistance.be

De wijziging zal van kracht zijn vanaf 0 uur, op de dag die volgt op de dag van ontvangst van uw kennisgeving aan onze diensten.

De bijstandsgarantie

Komt de Drive-bijstand tussen vanaf mijn woonplaats?

Ja. Alle Drive-formules komen tussen vanaf uw woonplaats. Er is dus geen "kilometervrijstelling" van kracht.

Vergelijking

Ik reis niet meer naar het buitenland maar gebruik mijn auto om korte verplaatsingen af te leggen. Welke Drive-formule moet ik kiezen?

De formule Drive Belgium is het meest aangepast indien u enkel uw verplaatsingen in België wilt dekken, vanaf uw woonplaats en zonder vervangwagen.

De formule Drive Belgium Plus laat u bovendien toe te beschikken over een vervangwagen in België (maximum 5 dagen) indien het verzekerde voertuig er geïmmobiliseerd is.

Indien u echter nog regelmatig korte trips maakt met de wagen naar een buurland (bvb. naar de tulpenvelden van Keukenhof, de kerstmarkt van Keulen, de braderij van Rijsel, de wijnoogst van de Elzas of de markten van de Provence, ?) en u geen medische bijstand of reisbijstand wenst te genieten, is het product Drive Across het meest aangewezen.

Dagelijks leven

De bijstandsgarantie

Wie zijn de dienstverleners van Europ Assistance?

Wanneer u een beroep doet op Europ Assistance, zal u eerst in contact komen met de bijstandsverleners en de experten die op de bijstandsdienst in Brussel werken, maar nadien wordt u ook verder geholpen door één of meerdere dienstverleners die deel uitmaken van ons nationaal of internationaal netwerk.

Zowel in België als in het buitenland beschikt Europ Assistance over een zeer uitgebreid professioneel netwerk dat zich uitstrekt over zijn 4 grote bijstandsactiviteiten. In 2014 telde dit netwerk wereldwijd maar liefst 425.000 partnerreferenties!

Sinds de oprichting van Europ Assistance, m.a.w. sinds meer dan 50 jaar, breidt dit netwerk van dienstverleners zich voortdurend uit. De dienstverleners worden geselecteerd op basis van hun professionalisme, hun betrouwbaarheid en de kwaliteit van hun dienstverlening.

Hieronder geven wij u een overzicht van ons netwerk:

Voor de Reisbijstand (Travel)

 -  Ambulanciers

 -  Gezondheidsprofessionals: huisartsen, specialisten, verplegers, kinesitherapeuten, ...

 -  Private luchtvaartmaatschappijen

 -  Opticiens

 -  Tandartsen

 -  Ziekenhuizen en klinieken

 -  Hotels

Voor de Bijstand aan het voertuig (Automotive)

 -  Depannagediensten

 -  Sleepdiensten

 -  Garages

 -  Autoverhuurdiensten

 -  Chauffeurs

 -  Taxi's

 -  Hotels

Voor de Gezondheidszorg thuis (Health)

 -  Ambulanciers

 -  Hospitalen en klinieken

 -  Gezondheidsprofessionals: huisartsen, specialisten, verplegers,  kinesitherapeuten, psychologen

 -  Professionele dienstverleners voor hulpbehoevende ouderen

 -  Professionele medische bijstandsverleners

 -  Care Managers


Voor de Bijstand thuis en aan de woning (Home & Family)

 -  Electriciens, loodgieters, raamherstellers, dakwerkers, ?

 -  Professionals uit de bouwsector, verwarmingsspecialisten, ?

 -  Professionele gezinsbijstandsverleners (sociale hulp, psychologen, familiehulp, ...)

 -  Organisaties voor werkzoekenden

 -  Organisaties voor kinderopvang

Waarom zou men een House Assist-contract onderschrijven om vakmensen te vinden, terwijl ze op het internet, telefoongidsen, via eigen contacten, enz… te vinden zijn?

Problemen thuis inzake verwarming, loodgieterij, dak, elektriciteit, ... komen gewoonlijk voor op ?het slechtste moment?, want:


- ze treden plots en onverwachts op,

- u kent niemand die usnel kan helpen

- de installateur of depannagedienst die u wel kent, isniet meteen beschikbaar

- de schade is groter dan voorzien waardoor u vóór een definitieve herstelling eennoodoplossingmoet zoeken voor uzelf en uw gezin,

- u hebt echtniet de tijdom u bezig te houden met het zoeken naar oplossingen of betrouwbare vakmensen die snel bij u thuis kunnen tussenkomen,


Databanken zoals de telefoongids of zoekmachines op het internet zullen u wel adresgegevens verschaffen, maar of de hiermee (lukraak) gevonden vakmensen ook inderdaad allemaal snel kunnen tussenkomen (de gemiddelde wachttijd is 5 dagen !) en hoogstaand kwalitatief werk kunnen verrichten, blijft onzeker. Anderzijds kunnen eigen contacten of eigen netwerken ook niet altijd spoedig tussenkomen, of betreft het personen die niet over voldoende ervaring beschikken en niet erkend zijn in het betrokken vakgebied.

De ideale oplossing is dus House Assist die u toegang geeft tot een professioneel netwerk van gekwalificeerde hulpverleners.

Welke bijstand biedt het contract Comfortlife?

Bij een ziekte, ongeval of hospitalisatie zorgt een thuisbijstand voor u en/of uw naasten. Zo kunnen ze rustig hun leven leiden op een autonome manier in hun gebruikelijke omgeving.

In geval van ongeval of ziekte van uzelf of één van uw naasten waardoor ze in een veronderstelde situatie van afhankelijkheid gebracht worden, kunt u op Europ Assistance rekenen voor de volgende diensten:

  •  - We organiseren en nemen huishoudelijke en administratieve taken ten laste (huishouden, strijken, levering van warme maaltijden en boodschappen, ?).
  •  -  We wijzen een professionele en ervaren contactpersoon aan, de Care Manager, die persoonlijk voor u of uw naaste zal zorgen. Ook zal hij zich indien nodig thuis begeven. De Care Manager is elke werkdag beschikbaar van 9u00 tot 17u00. Buiten deze uren neemt onze dienst Gezondheidsbijstand het dossier over. Deze dienst is 24u/24u bereikbaar.
  •  -  Op advies van uw dokter organiseren we en komen we tussen in de transportkosten heen en terug naar het ziekenhuis, het medisch centrum of een gespecialiseerde dokter.
  •  -  Is uw ouder gehospitaliseerd en alleen? We kunnen het transport van één persoon organiseren om hem te bezoeken.
  •  -  Is het huisdier zonder bewaking tijdens de hospitalisatie van uw ouder (langer dan 2 dagen)? We organiseren en nemen het toezicht van het dier ten laste in een kennel of door een persoon die u gekozen heeft.
  •  -  We bieden ook een reeks gepersonaliseerde diensten (medicatie, kapper, kinesitherapeut, medische apparatuur, enz.)

Onze deelname in de kosten van bepaalde prestaties is beperkt tot één dossier per verzekerde periode, maar we kunnen ze nog altijd organiseren op aanvraag.