Europ Assistance

FAQ

Ik zoek een antwoord over...

Reizen
 

Reizen

Reizen
 

Mobiliteit

Reizen
 

Dagelijks leven

 

Administratief

 

Vergelijking

 

Bijstandsgaranties

Reizen

De bijstandsgarantie

Welke landen zijn uitgesloten van de reisbijstand?

Als u een jaarlijkse reisbijstandsverzekering hebt afgesloten bij Europ Assistance, bent u gedekt (medische bijstand) voor al uw reizen in de hele wereld (*).

In sommige zeer specifieke omstandigheden kan de toestand ter plaatse ons echter beletten om op doeltreffende en veilige wijze op te treden of om over de onmisbare logistieke middelen te beschikken om u te helpen. Dit is de reden waarom deze landen (tijdelijk) uitgesloten worden.

Het betreft landen en streken:

- in staat van(burger)oorlog

- waar de veiligheid wordt verstoord door oproer, volksopstanden, terrorisme;

- waar het vrije personen- of goederenvervoer beperkt of verhinderd wordt;

- getroffen door stakingen of andere onverwachte gebeurtenissen die de uitvoering van onze contractuele
tussenkomsten verhinderen.

Voor de beoordeling van de politieke situatie of van de veiligheid in de betrokken landen, volgt Europ Assistance de raad en de aanbevelingen op van het Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken.


Rekening houdend met bovenstaande beperkingen, zal Europ Assistance steeds alles in het werk stellen om u in het buitenland te helpen in het kader van de prestaties die door uw contract voorzien zijn en zullen wij een beroep doen op ons uitgebreid netwerk van buitenlandse correspondenten en dienstverleners, zelfs in moeilijke omstandigheden ter plaatse.

Gebeurtenissen die tijdelijk optreden in een stad of een land en die er de veiligheid in het gedrang brengen, verhinderen niet noodzakelijkerwijze alle vormen van tussenkomsten. Zo kunnen bijvoorbeeld opstanden die in sommige stadsdelen van een grote stad plaatsvinden niet altijd verhinderen dat toeristen met medische problemen door onze plaatselijke hulpverleners in dat land of zelfs in die stad worden verdergeholpen.

In geval van politieke onlusten of veiligheidsproblemen in het buitenland, gaan we steeds na hoe ons netwerk kan tussenkomen rekening houdend met de concrete situatie op het terrein en zullen wij de evolutie van de gebeurtenissen van dichtbij blijven volgen.

Toch raden wij onze aangeslotenen ten zeerste aan om het advies te volgen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en zich niet naar landen of regio's te begeven waarvoor een negatief reisadvies bestaat.
De middelen waarover wij beschikken om er bijstand te verlenen, kunnen er immers ten zeerste beperkt of zelfs onbestaand zijn.


Lees ook in dit verband de artikels "Veilig op reis" van onze blog.


(*) De gedekte landen en gebieden:

Albanië - Algerije - Andorra - Angola - Anguilla - Antigua en Barbuda - Argentinië - Armenië - Aruba - Australië - Azerbeidzjan - Azoren - Bahama's - Bahrein - Balearen - Bangladesh - Barbados - België - Belize - Benin - Bermuda's - Bhutan - Bolivia - Bonaire - Bosnië-Herzegovina - Botswana - Brazilië - Brunei - Bulgarije - Burkina Faso - Burundi - Cambodja - Canada - Canarische Eilanden - Caymaneilanden - Centraal-Afrikaanse Republiek - Ceuta - Chili - China - Colombia - Comoren - Congo (Brazzaville) - Congo (Kinshasa) - Cookeilanden - Costa Rica - Cuba - Curaçao - Cyprus - Denemarken - Djibouti - Dominica - Dominicaanse Republiek - Duitsland - Ecuador - Egypte - El Salvador - Equatoriaal-Guinea - Eritrea - Estland - Ethiopië - Faeroër - Falklandeilanden - Fiji - Filipijnen - Finland - Frankrijk - Franse Antillen - Frans-Guyana - Frans-Polynesië - Gabon - Gambia - Georgië - Ghana - Gibraltar - Grenada - Griekenland + eilanden - Groenland - Guadeloupe - Guam - Guatemala - Guinee - Guinee-Bissau - Guyana - Haïti - Honduras - Hong-Kong - Hongarije - Ierland - IJsland - India - Indonesië - Irak - Iran - Israël - Italië + eilanden - Ivoorkust - Jamaica - Japan - Jemen - Jordanië - Kaapverdië - Kameroen - Kazachstan - Kenya - Kirgizië - Koeweit - Kosovo - Kroatië - Laos - Letland - Lesotho - Libanon - Liberia - Libië - Liechtenstein - Litouwen - Luxemburg - Maagdeneilanden (Britse) - Maagdeneilanden (V.S.A) - Macau - Macedonië - Madagaskar - Madeira - Malawi - Maldiven - Maleisië - Mali - Malta - Marokko - Martinique - Mauritanië - Mauritius - Mayotte - Melilla - Mexico - Moldavië - Monaco - Mongolië - Montenegro - Montserrat - Mozambique - Myanmar - Namibië - Nederland - Nepal - Nicaragua - Nieuw-Caledonië - Nieuw-Zeeland - Niger - Nigeria - Noordelijke Marianen - Noord-Korea - Noorwegen - Norfolkeilanden - Oekraïne - Oezbekistan - Oman - Oostenrijk - Pakistan - Panama - Papoea-Nieuw-Guinea - Paraguay - Peru - Polen - Portugal - Puerto-Rico - Qatar - Réunion - Roemenië - Russische Federatie (Aziatisch gedeelte) - Russische Federatie (Europees gedeelte) - Rwanda - Saba - Saint Kitts en Nevis - Saint Lucia - Saint-Pierre en Miquelon - Saint-Vincent en de Grenadines - San Marino - Sao Tomé en Principe - Saudi-Arabië - Senegal - Servië - Seychellen - Sierra Leone - Singapore - Sint-Eustatius - Sint-Maarten - Slovakije - Slovenië - Spanje - Sri Lanka - Sudan - Suriname - Svalbard en Jan Mayen - Swaziland - Syrië - Tadzjikistan - Taiwan - Tanzania - Thailand - Togo - Trinidad en Tobago - Tsjaad - Tsjechische republiek - Tunesië - Turkije - Turkmenistan - Turkse- en Caicoseilanden - Uganda - Uruguay - Vaticaanstad - Venezuela - Verenigde Arabische Emiraten - Verenigde Staten van Amerika (V.S.A.) - Verenigd Koninkrijk - Vietnam - West-Samoa - Wit-Rusland - Zambia - Zimbabwe - Zuid-Afrika - Zuid-Korea - Zweden - Zwitserland.

Vergelijking

Ik geniet reeds een reisbijstand via mijn kredietkaart. Waarom zou ik nog een reisbijstandscontract onderschrijven?

Deze dekking is meestal bestemd voor "topcategorie-kaarten" en geldt vaak alleen als u de volledige som van uw reis betaalt met uw kaart. Vergelijk ook de garanties en de gedekte maximumbedragen.

Wat doet Europ Assistance?

Europ Assistance komt tussen ongeacht de betalingswijze van uw reis. U geniet van zeer uitgebreide garanties met terugbetaling van medische kosten tot 5.000.000€, afhankelijk van de gekozen dekking.

Administratieve vragen

Wat indien u langer in het buitenland blijft dan de door uw jaarlijkse reisverzekering gedekte periode ?

Met een Jaarcontract of een Jaarcontract Plus bent u gedekt voor een (onafgebroken) reis in het buitenland gedurende een periode van 3 opeenvolgende maanden.

Voor het  Prestigecontract is dit het geval voor een periode van6 opeenvolgende maanden

Enkel de gebeurtenissen die zich voordoen tijdens deze periode geven aanleiding tot de gewaarborgde prestaties van uw reisverzekeringscontract.

De verlenging van de gedekte periode

Het is mogelijk om de gedekte periode van de verzekering te verlengen door een premie te betalen per bijkomende maand. U kunt deze premie betalen vóór het verstrijken van de gewaarborgde termijn.
Prijs en informatie bekomt u vie onze Klantendienst (02/541.91.91) of via uw tussenpersoon.

Indien u houder bent van een Tijdelijk Contract bepaalt u zelf bij onderschrijving de duur van uw verblijf (tussen 1 en maximum 45 dagen) en is de onderschreven periode niet verlengbaar.

(*) Let wel:
Indien u een Prestigecontract hebt en u tijdens uw buitenlandse reis naar uw land van domicilie zou terugreizen gedurende een periode van minder dan 15 dagen, wordt deze reisonderbreking niet beschouwd als een onderbreking van de 6 opeenvolgende maanden.

Als houder van een Jaarcontract of een Jaarcontract Plus volstaat een terugkomst in uw land van domicilie (zonder minimumtermijn) om als reisonderbreking te gelden.

Blijft u langer dan één jaar onafgebroken in het buitenland? Na vervaldag van uw contract zal u eerst uw jaarcontract moeten hernieuwen alvorens verder de premies te kunnen betalen voor de bijkomende gedekte maanden.

Mobiliteit

De bijstandsgarantie

Zijn oldtimers uitgesloten in de Drive-bijstand?

Er is geen beperking wat de leeftijd, het merk of het model betreft van het voertuig dat verzekerd kan worden.

Waarom een bijstand onderschrijven voor het voertuig?

De statistieken van de tussenkomsten voor de autobijstand van Europ Assistance liegen er niet om:

 -  Gemiddeld slaat 75% van het aantal technische tussenkomsten voor het voertuig op mechanische of technische pannes (startproblemen, motorproblemen, batterij, defecte elektrische componenten, ?),

 -  12% van de tussenkomsten is te wijten aan platte banden, verkeerde brandstof of problemen ten gevolge van onachtzaamheid van de bestuurder (bvb. sleutel opgesloten in het voertuig),

 -  8% is te wijten aan ongevallen,

 - zowat 5% is het gevolg van diefstal, vandalisme of rapatriëring naar aanleiding van een schadegeval.

De "inclusies"

Geniet u reeds via een ander kanaal een pechverhelping?
Voorzichtigheid is echter geboden want niet alle leveranciers bieden dezelfde bescherming bij pechverhelping. Zo bieden de meeste automerken enkel depannagediensten aan bij mechanisch defect.
Deautoverzekering dekt dan weer enkel ongevallen (en geen mechanische pannes).
In de meeste gevallen is geen enkele medische bijstand voorzien.

Ver weg van huis

Wanneer een pech of een ongevalin het buitenland plaatsvindt, heeft dit meestal belangrijkere gevolgen dan in het thuisland:


- hoe kan u uw weg verderzetten naar uw eindbestemming ?

- hoe volgt u de herstelling op of regelt u de repatriëring van uw voertuig ?

- hoe wordt uw bagage doorgestuurd ?

- hoe worden de medepassagiers verder geholpen ?

Ook voor medische hulp

Vroeg of laat zal u de gevolgen ondervinden indien u onvolledig beschermd bent.

Daarom stelt Europ Assitance pechverhelpingsformules voor die gelinkt zijn aan een reisbijstand en die u een volledige bescherming bieden in België en in de andere landen van Europa.

Door de reisbijstand met een pechbijstand te combineren, houdt Europ Assistance rekening met uzelf als bestuurder, met uw medereizigers én met uw wagen.

Wenst u echter enkel een pechbijstand voor uw wagen, zonder reisbijstand en zonder medische bijstand?
In dit geval beantwoorden onze "Drive"-formules met mobiliteitsgarantie aan uw verwachtingen.

Vergelijking

Ik reis niet meer naar het buitenland maar gebruik mijn auto om korte verplaatsingen af te leggen. Welke Drive-formule moet ik kiezen?

De formule Drive Belgium is het meest aangepast indien u enkel uw verplaatsingen in België wilt dekken, vanaf uw woonplaats en zonder vervangwagen.

De formule Drive Belgium Plus laat u bovendien toe te beschikken over een vervangwagen in België (maximum 5 dagen) indien het verzekerde voertuig er geïmmobiliseerd is.

Indien u echter nog regelmatig korte trips maakt met de wagen naar een buurland (bvb. naar de tulpenvelden van Keukenhof, de kerstmarkt van Keulen, de braderij van Rijsel, de wijnoogst van de Elzas of de markten van de Provence, ?) en u geen medische bijstand of reisbijstand wenst te genieten, is het product Drive Across het meest aangewezen.

Dagelijks leven

De bijstandsgarantie

Komt House Assist tussen voor defecten te wijten aan verouderde of versleten installaties?

Kosten ten gevolge van een gebruikelijke slijtage of veroudering zijn uitgesloten. Voor de bepaling van de levensduur hanteren we volgende normen: verwarmingsketel: 15 jaar, elektrische uitrusting: 35 jaar, loodgieterswerk: 40 jaar.

Wie zijn de dienstverleners van Europ Assistance?

Wanneer u een beroep doet op Europ Assistance, zal u eerst in contact komen met de bijstandsverleners en de experten die op de bijstandsdienst in Brussel werken, maar nadien wordt u ook verder geholpen door één of meerdere dienstverleners die deel uitmaken van ons nationaal of internationaal netwerk.

Zowel in België als in het buitenland beschikt Europ Assistance over een zeer uitgebreid professioneel netwerk dat zich uitstrekt over zijn 4 grote bijstandsactiviteiten. In 2014 telde dit netwerk wereldwijd maar liefst 425.000 partnerreferenties!

Sinds de oprichting van Europ Assistance, m.a.w. sinds meer dan 50 jaar, breidt dit netwerk van dienstverleners zich voortdurend uit. De dienstverleners worden geselecteerd op basis van hun professionalisme, hun betrouwbaarheid en de kwaliteit van hun dienstverlening.

Hieronder geven wij u een overzicht van ons netwerk:

Voor de Reisbijstand (Travel)

 -  Ambulanciers

 -  Gezondheidsprofessionals: huisartsen, specialisten, verplegers, kinesitherapeuten, ...

 -  Private luchtvaartmaatschappijen

 -  Opticiens

 -  Tandartsen

 -  Ziekenhuizen en klinieken

 -  Hotels

Voor de Bijstand aan het voertuig (Automotive)

 -  Depannagediensten

 -  Sleepdiensten

 -  Garages

 -  Autoverhuurdiensten

 -  Chauffeurs

 -  Taxi's

 -  Hotels

Voor de Gezondheidszorg thuis (Health)

 -  Ambulanciers

 -  Hospitalen en klinieken

 -  Gezondheidsprofessionals: huisartsen, specialisten, verplegers,  kinesitherapeuten, psychologen

 -  Professionele dienstverleners voor hulpbehoevende ouderen

 -  Professionele medische bijstandsverleners

 -  Care Managers


Voor de Bijstand thuis en aan de woning (Home & Family)

 -  Electriciens, loodgieters, raamherstellers, dakwerkers, ?

 -  Professionals uit de bouwsector, verwarmingsspecialisten, ?

 -  Professionele gezinsbijstandsverleners (sociale hulp, psychologen, familiehulp, ...)

 -  Organisaties voor werkzoekenden

 -  Organisaties voor kinderopvang

Kan men onmiddellijk na onderschrijving een beroep doen op de dienstverlening van House Assist of bestaat er een wachttijd?

Vanaf de dag volgend op de betaling van de premie geldt een wachttijd van 15 kalenderdagen, behalve voor de prestatie die we voorzien bij opsluiting van een persoon in uw woning of de onmogelijkheid om uw huis te betreden wegens verlies of diefstal van uw sleutels. In dit geval gaat de prestatie onmiddellijk van kracht vanaf de dag volgend op uw betaling.